Udgangspunktet er Heljan 704, et plastik byggesæt med en kirke og en bondegård.
Kirken i byggesættet er fra fabrikken hvid, men det virkede som en god udfordring at lave den om til en rødstenskirke.
Første punkt var at finde en passende murstensfarve. Dette viste sig at være et større problem end forventet. Indtil nu havde jeg foretrukket Model Master farver, men da der ikke var nogen passende murstens-farver, og det så heller ikke ud som om der var nogen oplagte blande-muligheder. Efter at have ledt efter alternativer et stykke tid, så fandt jeg frem til Vallejo akrylfarver, hvor 981 Orange Brown (lysebrunlig-orange) blandet med en minimal smule 70957 Flat Red (mat rød) så lovende ud.
Næste punkt var at finde en orange-rød til tegltaget. Det var et langt mindre problem, Model Master 4682 International Orange viste sig at passe perfekt. Ved første øjekast virker den meget orange og den er ovenikøbet blank, men med en efterfølgende patinering med sort og et lag mat klarlak, så passer den perfekt som tegl.
Inden de første dele blev samlet, så lavede jeg nogle forsøg med at få mørtelen mellem murstenene gjort synlig, men på denne model er fugerne ret brede og så kom de simpelthen til at dominere for meget, uanset om der blev brugt mørke eller lysere farver.
Under den indledende samling af kirken fandt jeg ud af at selve indgangspartiet ikke passede specielt godt sammen, både mht. højden af sider og taget som sådan. Det blev nødvendigt at slibe underkanter og bruge noget spartelmasse rundt omkring langs taget for at lukke huller mellem delene som ellers ville tillade at lys trænger ud gennem plastiken. Efter endt spartling blev hele kirken malet matsort overalt på indersiden.
Dermed skulle lysudtrængning være forhindret og endelig blev kirken så "kalket" mathvid indvendigt. Jeg havde en plan om at lave lidt flere detaljer i klokketårnet, så i første omgang blev et stykke plastcard malet træ-farve (Model Master 4673 Wood) og indsat i hvad der lignede gulvhøjde i forhold til vinduerne i tårnet.
Så blev detaljerede dele som den store dør i indgangspartiet malet træ-farve (Model Master 4673 Wood) og hængsler og håndtag blev malet sølvfarvede (Model Master 4678 Silver). Det nok mere oplagte alternativ stålfarve (Model Master 4679 Steel) blev sorteret fra fordi den er den lille smule mere brunlig og mørkere, der gør at man så ikke lægger mærke til detaljen - og det ser mere "rigtigt" ud med sølv.
Ligeledes blev krydsjernene til murene i tårnet malet - ligeledes med sølvfarve.
Her er kirken så færdigsamlet. Det eneste der mangler er maling af soklen. Jeg har overvejet bare at "kalke" den, men det virker mere tillokkende at gøre noget ved stenene som er markerede i soklen. Hvordan er ikke afklaret endnu.
Resultatet er på flere områder ikke helt som håbet. Klarlakken (Modelmaster 4636 Flat Clear Acryl) virker mere som halvmat (man kan faktisk se genskinnet på billederne) og trods de mange eksperimenter med murstensfarven, så virker den for rød, men efter patinering med en gang stærkt fortyndet sort er tagstenenes farve efter min egen mening "lige i øjet".
Man lægger ikke så meget mærke til at fugerne i murene også er rødbrune, men set i bakspejlet kunne det have været relevant at forsøge med en stærkt fortyndet farve der pensles på og så selv finder ned i sprækkerne, men der blev kun forsøgt med fuld bemaling som så tørres af stenene inden den tørrer og dermed bliver siddende i fugerne. Måske det er noget der skal prøves engang i fremtiden.