MODULBANEN i N skala 1:160

DSB litra His

I 1977 var der 607-610 His i drift, og sammen med Hbis og specielt Gs er det en vogntype der bør køre mange af på anlægget.

Vognen kørte i 3 forskellige versioner: De første 10 prøveeksemplarer med glatte knækkede skydedøre og uden bremseplatform leveret som litra Hs (i '77: His 210 2 990-999), de næste 300 med glatte knækkede skydedøre og med bremseplatform leveret som Hs-t (i '77: His 210 2 000-299), og de sidste 300 med forstærkede profilerede skydedøre og med bremseplatform leveret som His (i '77: His 210 2 300-599)

Trinbrættet Vejle fremstillede i 2001 en model af Hims uden bremseplatform, og i 2002 en model af Hims med bremseplatform og 2 forskellige driftnumre. Begge modeller er med glatte/knækkede døre. Udfra litreringen som Hims er vognene tidsfæstet efter omlitreringen i starten af '80erne.

For at kunne få en korrekt litreret vogn for 1977 står man så overfor enten at skulle indkøbe og omlitrere en flot model, som, hvis den kan skaffes, er dyr, eller forsøge at bygge en udfra lignende udenlandske vogne.

Minitrix 13945 (DB epoke III Kmmgks 58) svarer fint til den danske Hs/Hs-t/His/Hims, men taget skal laves om, da det tyske tag er et skydetag og kantet. Den danske version havde rundt tag. Ligeledes skal de højt siddende platforme til betjening af skydetaget fjernes. De oprindelige 10 prøve-eksemplarer havde ligesom Minitrix modellen glatte knækkede døre og ingen bremseplatform, og er derfor de letteste af bygge modeller af. Desværre var der så kun 10 eksemplarer ialt med det udseende.

Minitrix 51 3530 00 er en tilsvarende DB epoke IV version med litra Tis 858.

Jeg fandt en tilsvarende DB Kmmgks 58 fra Minitrix, som sandsynligvis stammer fra et startsæt, men som er mage til 13945 blot med andet driftnummer. En ekstra bonus er at den har kortkoblingskulisse, selvom det gør det mere besværligt at afmontere undervognen.

Først afmonteres undervognen. Når der er kortkoblingskulisse, som i mit tilfælde er det vigtigt at være meget påpasselig med at få de to små "fjedre" gemt et sikkert sted. Undervognen er sat på med fire plast-tappe, som kan knække, hvis de presses for hårdt. Taget og de højt siddende platforme afmonteres ligeledes.

Stigerne i hver ende af vognen fandtes ikke på den danske version, så de bør også fjernes.

Samtidig med at stigerne fjernes, så skal den øverste del af gavlene også fjernes, således at overkanten af vognkassen har samme højde hele vejen rundt og "flugter".

Hullerne fra platformene fyldes ud og slibes.


Fortsættelse følger.



Kilder og litteratur:
Lokomotivet nr. 55, "DSB litra Hims. Arnolds Hjørne"
Lokomotivet nr. 36, "Moderne lukkede DSB godsvogne"
Godsvognsmateriellets historie af Jens Bruun-Petersen
Lokomotivet nr. 87, "Litra Hs-t"
Jernbanen.dk