Forsiden > 1977 > Rullende materiel >
Brugen af hvide hjørnemærker for markering af bremseudstyr forsvandt med udgangen af 1976. Dermed har der sikkert stadig kørt vogne rundt i 1977 med de hvide hjørnemærker.
E 502 0 000 .. 399 | Anskaffet 1958-59 Uden bremseplatform. |
015, 290, 303 udrangeret før 1977.
Roco 25384 | 52127 (Epo. III) |
Oml. 1965 til 01 86 502 0 127-2 Vognen var i drift i 1977. Modellen skal ikke nødvendigvis omlakeres for at kunne bruges i 1977. Nogle vogne blev kun omlitreret. |
Arnold 4250-10 | 40 86 945 1 234-9 |
Oml. 1986 fra E 01 86 500 0 066-5 Vognen var i drift i 1977. Vognens litrering angiver EII, men den mangler bremseplatformen og er ikke særligt tæt på at ligne virkeligheden. |
E 500 0 000 .. 099 | Anskaffet 1959 Med bremseplatform. |
E 500 0 100 .. 299 | Anskaffet 1966 Med bremseplatform. |
Arnold 4250-10 | 40 86 945 1 234-9 |
se EI - vognen er ikke en E-vogn, men minder af udseende mere om en EI. |
Fd 946 0 550-699 | Anskaffet 1964-65. |
Fd 946 0 700-750 | Anskaffet 1966. |
DSB ejede i 1977 200 stk.
Roco 25337 Lys version - Epo IV |
Fccs 40 86 946 0 640-6 |
Vognen var i drift i 1977, men som Fd 30 86 946 0 640‑8. Oml. til Fccs omkring 1994. |
Roco 25341 Mørk version - Epo III |
Fd 20 86 602 0 622‑3 |
Vognen var i drift i 1977, men som Fd 30 86 946 0 622‑6. (UIC-nummeret på vognen burde have været 20 86 602 0 622‑7 for Epo III) |
Gs 120 1 000 .. 3 999 | Anskaffet 1954-64 Med bremseplatform. |
DWA-Hobby | 120 3 352-4 | se GsII - vognen er af udseende en GsII |
Roco 25345 | 41536 (Epo. III) | se GsII - vognen er af udseende en GsII |
Gs 123 0 000 - 299 | Anskaffet 1965-66 Uden bremseplatform. |
123 0 199 udrangeret i 1974.
123 0 244 solgt i '75.
DSB ejede i 1977 298 stk.
Roco 02329F | 123 0 236-6 | Vognnummeret var i drift i 1977. |
Jyske Vognfabrikker | 120 2 299-8 "Geometri" |
Vognnummeret var i drift i 1977. Vognens litrering angiver GsI, men den mangler bremseplatformen. |
DWA-Hobby | 120 3 352-4 |
Vognnummeret var i drift i 1977. Vognens litrering angiver GsI, men den mangler bremseplatformen. |
Roco 25345 | 41536 (Epo. III) |
Kan omlakeres og computer-litreres. Oml. 1966 til Gs 120 2 536. Vognnummeret var i drift i 1977. Vognnummeret angiver GsI, men vognen mangler bremseplatformen. |
Hbis 211 5 000-589 | Anskaffet 1970-75. |
De først leverede vogne havde brune gavle (DSB nr. 3 Brun), aluminiums-skydedøre, mørkegråt tag og
skrift i DIN 1451 skriftsnit. Nogle af de første vogne havde sølvfarvet tag.
Fra et sted mellem nr. 506 og nr. 531 blev skriftsnittet ændret til Helvetica, og tekstfarven ændret til hvid.
Med tiden blev skydedørene mørkere pga. vind og vejr, men blev kun undtagelsesvist lakeret og typisk kun delvist.
DSB ejede ved indgangen til 1977 529 stk.
Hbis 125 udrangeret i 1974.
Hbis 530-589 (fraregnet 562, 564, 566) ombygget til Hbis-t i 1976.
Hbis 562 | Omlitreret til Hbis-t 032 i 1975. | Kørte sandsynligvis som Hbis-t 21 86 211 6 032 indtil 1980. |
Hbis 564 | Omlitreret til Hbis-t 034 i 1975. | Kørte sandsynligvis som Hbis-t 21 86 211 6 034 indtil 1980. |
Hbis 566 | Omlitreret til Hbis-t 036 i 1975. | Kørte sandsynligvis som Hbis-t 21 86 211 6 036 indtil 1980. |
De sikreste af de numre, som ser ud til at have kørt i 1977:
211 5 000-124
211 5 126-529
Fleischmann 8334 DK2 Posthorn 1992 version |
Hbis 46 86 225 0 423-0 |
Vognen var i drift i 1977, men som Hbis 21 86 211 5 423‑4 |
Fleischmann 833501 Posthorn 2011 version |
Hbis 46 86 225 0 427-1 |
Vognen var i drift i 1977, men som Hbis 21 86 211 5 427‑5 Vognnummeret har IKKE kørt som Post. |
Hbis-t 211 5 530-589 | Ombygget fra Hbis i 1976. | Kun dele af nummerserien i drift i 1977. Delvist omlitreret til 211 6. |
Hbis-t 211 5 590-629 | Anskaffet 1975. | Kun dele af nummerserien i drift i 1977. Delvist omlitreret til 211 6. |
Hbis-t 211 6 000-099 | Omlitreret fra Hbis-t 211 5 i 1976-80. | Kun dele af nummerserien i drift i 1977. Delvist omlitreret fra 211 5. |
Det må antages at hele litreringen blev ændret til Helvetica og hvid i forbindelse med ombygning til Hbis-t. Det må ligeledes antages at alle vogne som blev leveret som Hbis-t (dvs. ikke ombygget) er blevet leveret med påskrifter i Helvetica og hvid, jvf. vognnumrene er højere end 531 (se Hbis).
DSB ejede ved indgangen til 1977 100 stk.
Mere om Hbis-t nummerserierne i 1977
Fleischmann 8334 DK1 | Hbis‑t 21 86 235 5 051‑2 |
Vognen var i drift i 1977, men som Hbis‑t 21 86 211 5 581‑9. |
His 210 2 000-299 | Anskaffet 1962-63. |
His 210 2 300-599 | Anskaffet 1966-67. |
His 210 2 990-999 | Anskaffet 1960. Uden rangerskruebremse. |
DSB ejede ved indgangen til 1977 610 stk.
His 068, 310, 333 udrangeret i 1977.
Trinbrættet Vejle | Hims 211 4 085-2 |
Med bremseplatform. Vognen var i drift i 1977,men som His 21 86 210 2 085-6 |
Trinbrættet Vejle | Hims 211 4 291-6 |
Med bremseplatform. Vognen var i drift i 1977, men som His 21 86 210 2 291-0 |
Trinbrættet Vejle | Hims 211 4 995-2 |
Uden bremseplatform. Vognen var i drift i 1977, men som His 21 86 210 2 995-6 |
Iblps 805 3 000-099 | Ombygget fra GsI (120 1 xxx) i 1970. |
DSB ejede ved indgangen til 1977 97 eller 98 stk.
Mere om Iblps nummerserien i 1977Alle disse kørte i 1977 under regime 20, dvs. 20 86 805 3 000-2 etc.
Der findes ingen modeller af Iblps, men DSB ombyggede dem fra Gs, så det bør kunne lade sig gøre at lave en tilsvarende ombygning af en Gs model. Den primære forskel mellem en Gs og en Iblps er at en Iblps ingen jalousier har, og at den er isoleret.
Der findes ingen GsI, så med mindre man fremstiller en bremseplatform, så må man leve uden.
Kbs 330 0 000-099 | Anskaffet 1958 |
Kbs 330 0 100-199 | Anskaffet 1961 |
Kbs 330 0 200-449 | Anskaffet 1964 |
DSB ejede i 1977 449 stk.
Kbs 147 udrangeret 1967.
DWA-Hobby/Roco 25015 | Kbs 01 86 333 0 352-6 | Vognnummeret var i drift i 1977. |
DWA-Hobby/Roco 25015 | Kbs 01 86 333 0 404-5 | Vognnummeret var i drift i 1977. |
Roco 25322 med DFDS container |
Ks 01 86 330 0 296-1 |
Vognnummeret var i drift i 1977. Vognens litrering angiver Ks, men vognen er af udseende en Kbs. |
Roco 25591 med 2 anhængere |
Endnu ikke anskaffet i 1977.
Roco 25322 med DFDS container |
Ks 01 86 330 0 296-1 | se Kbs - vognen er af udseende en Kbs. |
Rs 390 0 000-079 | Anskaffet 1969-70 |
Rs 390 0 080-219 | Anskaffet 1972-73 |
DSB ejede i 1977 220 stk.
Ingen udrangeret inden/i 1977.
Fleischmann 826804 | Rs 31 86 390 0 135-9 |
Vognen var i drift i 1977, men som Rs 11 86 390 0 135-3. |
444 0 000-149 | Anskaffet 1977 |
070 0 228 (flere eksisterer) |
Roco 25535 | ZE 502 228 (Epo. III) |
Vognen var i drift i 1977, men som 20 86 070 0 228‑3 |
084 4 000-001 | 1974/77 (bygget 1954) |
Arnold 4518-28 | 21 86 084 4 001-0 |
Mangler køleaggregat. Vognnummeret var i drift i 1977. |
Arnold 4377-10 Gul version |
33 86 751 5 035-7 |
Vognen var i drift i 1977, men som 21 86 075 2 035‑8 Oml. i 1980 til 33 86 751 5 035‑7. |
Arnold 4363-10 | 070 8 040-3 | Vognnummeret var i drift i 1977. |
Arnold 4637 | 070 8 041-1 | Vognnummeret var i drift i 1977. |
Vognene er ikke relevante i 1977, da de først blev købt fra DSB i 1978.
For at udenlandske vogne realistisk kan optræde på danske (model)spor skal litreringen/UIC-nummeret tillade det:
Fleischmann 8321 1970-74 Sort tekst |
Ibces 11 83 083 0 682-8 | Italiensk vogn. |
Fleischmann 8321 1975-99 Blå tekst og logo |
Ibces 11 83 083 0 682-8 | Italiensk vogn. |
Fleischmann 8335 | Hbis299 21 80 211 6 998-0 |
Fleischmann 8234 DB 1978- |
Lbs593 21 80 411 7 882-1 | 2 gul/røde DB containere |
Fleischmann 8240 Seatrain 1971-92 |
Lbs593 21 80 411 7 882-1 | 1 Seatrain container |
Fleischmann 8243 Coca-Cola 1978-87 |
Lbs593 21 80 411 7 882-1 | 1 Coca-Cola container |
Fleischmann 8389 Bauknecht 1974-90 |
Habis 21 80 057 9 055-0 | "Bauknecht" |
Fleischmann 8322 Nordsee 1983-89 |
Ichqrs 21 80 802 4 983-7 | "Nordsee" Hvorvidt vognen faktisk har kørt i 1977 er uvidst. |
Fleischmann 8322 Nordsee 1990-94 |
Ibdlps-v385 16 80 802 4 983-7 | "Nordsee" Hvorvidt vognen faktisk har kørt i 1977 er uvidst. |
Fleischmann 8286 1975-93 |
Rs684 11 80 390 7 052-9 |
Den sølv/grønne Fleischmann 8336 SBB Hbis299 80 86 000 0 760-1 må ikke forlade Schweiz
Litteratur: | ||
Lokomotivet 93, "DSBs moderne standardgodsvogn Litra Hbis / Hbis-t / Hbils | ||
Jernbanen.dk |